‘Join Life’: Spring/Summer ’17’

by | May 3, 2017 | Fashion, Uncategorized | 0 comments

Wist je dat het helemaal niet zo moeilijk is om gerecyclede kleding te dragen en dat je er ook niet meteen uit hoeft te zien als een hippie met geitenwollensokken? Je kan jouw duurzame kleding namelijk gewoon bij de Zara halen.

Al in november 2015 waren de eerste kledingstukken van het duurzame label ‘join life’ verkrijgbaar bij de Zara maar toen Zara met een lookbook kwam voor herfst/winter 16 in samenwerking met model Sasha Pivovarova, presenteerde het merk officieel de eerste ‘duurzame’ collectie. De kledingstukken zijn gemaakt van organisch katoen, gerecycled wol en Tencel. Tencel is een merknaam voor een natuurlijke kunstvezel die Lyocell heet. Voor Tencel wordt hout gebruikt uit speciaal beheerde, duurzame bossen. Alle items moeten gemaakt worden volgens een speciale duurzame productiemethode voordat ze het label ‘Join Life’ kunnen krijgen. Naast het feit dat Zara gebruikt maakt van duurzame grondstoffen zegt Zara nog meer te doen voor zowel het milieu als de mens. Omdat dit natuurlijk allemaal erg mooi klinkt, zet ik voor jullie eens alles op een rijtje wat Zara zegt te doen en wat dit nou eigenlijk allemaal precies inhoudt.

Allereerst wordt 56% van de online bestellingen verzonden in de gerecyclede dozen. Daarnaast bezit al het karton dat de Zara gebruikt het FCS-keurmerk. De Forest Stewardship Council is een internationale organisatie die zich inzet voor behoud en verantwoord bosbeheer wereldwijd. Pas wanneer bijvoorbeeld een bosbeheerder, papierfabriek, papiergroothandel en drukkerij aan kunnen tonen zich aan aan de regels van FSC te houden, kan het product het FSC-logo krijgen. Ook voldoet de Zara aan de internationale PEFC-norm. Dit houdt in dat de dozen gegarandeerd afkomstig zijn uit een duurzaam beheerd bos waarbij evenveel aandacht is voor people, planet & profit.

Momenteel staan er 300 containers in een reeks geselecteerde winkels in Europa waar jij jouw kleding die je niet meer draagt kan inleveren. Zara gaat ervoor zorgen dat je in de komende drie jaar alle kleding (dus ook kleding die niet van de Zara komt) die je niet meer draagt, kunt inleveren bij welke Zara-winkel in de wereld dan ook. Alle kleding die ingeleverd wordt bij de Zara-winkels wordt rechtstreeks geleverd bij verschillende non-profit organisaties zoals het rode kruis. Deze non-profit organisaties sorteren deze kleding om deze zo goed mogelijke bestemming te geven.

Meer dan 60% van de fabrieken waar Zara produceert bevinden zich in Europa. Het doel van Zara is om elke schakel binnen hun toeleveringsketen te monitoren om een duurzame ontwikkeling te kunnen garanderen. Met andere woorden, dit kunnen ze nu dus nog niet garanderen maar dit zouden ze wel graag willen. Zo zegt Zara dat wanneer een gedragscode niet door een leverancier wordt nageleefd, ze actieplannen ontwikkelen om dit te corrigeren. Wanneer er na deze afspraken alsnog geen verbeteringen plaats hebben gevonden, zal Zara de de samenwerking met de leverancier opzeggen.

Zara zegt dat alle vestigingen voldoen aan het ‘hoogste duurzaamheidscriteria’. Zo werkt de Zara samen met de organisatie U.S. Green Buidling Council om de winkels de hoogste eco-efficiëntie niveaus te laten bereiken. Tegelijkertijd zegt Zara dat reeds 50% van de vestigingen eco-efficiënt zijn en dat deze winkels tot 20% energie en tot 50% water besparen. In 2020 wil Zara dat alle winkels eco-efficiënt zijn

Zara is bezig om de zara.com eco-efficiënt te maken. De content die te vinden is op zara.com staat opgeslagen op servers in externe datacenters van Zara. De externe datacenters helpen met het opslaan van deze informatie. Momenteel is 59% van de energie die deze centra verbruiken afkomstig van hernieuwbare energiebronnen. Onder hernieuwbare energiebronnen moet je denken aan zonne- en windenergie. Tot slot wil Zara dat de website tegen 2018 co2 vrij is.

Zara zegt zelf niets te verdienen aan deze project. De projecten maken onderdeel uit van het investeringsplan op het gebied van sociale projecten. Natuurlijk blijft het voor jou en mij ook belangrijk dat de kleding er ook goed uitziet. Tot slot viel het me op dat de prijzen van de kleding die binnen het label passen verrassend laat liggen. De meeste prijzen liggen rond de €25,95 (!) Duurzaam en betaalbaar, wat willen we nog meer?

De ‘Join Life’ collection spring/summer 17 check je hier!  Wat denken jullie ervan, loop jij deze zomer rond in het ‘Join Life’ label?